Schubert Stichting

Geschiedenis

De Schubert Stichting werd opgericht in 1993 op initiatief van Vincent Verheijen en stelt zich ten doel om de bestudering en uitvoering van Schuberts werken te bevorderen, in het bijzonder van zijn liedoeuvre.

In de loop der jaren organiseerde de Schubert Stichting, deels in samenwerking met ander organisaties een indrukwekkende reeks van activiteiten. Daartoe telde een hele reeks van concerten, waarbij niet alleen liederen, maar ook pianosonates en pianotrio’s en werken voor strijkers werden uitgevoerd. Ook werkte de Schubert Stichting mee aan enkele radioprogramma’s. De Schubert Stichting is initiator van de gelijknamige masterclass voor professionele duo’s zang en piano, een internationale kweekvijver voor jonge liedvertolkers. Tijdens die masterclass behandelden Robert Holl, bas-bariton en Rudolf Jansen, pianist een groot aantal Schubertliederen. Ook deze masterclass werd een aantal jaar via radio 4 uitgezonden. Sinds 1995 realiseerde de stichting tien edities waaraan 148 zangers en pianisten deelnamen, afkomstig uit 26 landen. Gereputeerde zangeressen zoals Elly Ameling, sopraan, Jard van Nes, mezzo-sopraan en Charlotte Margiono, sopraan gaven gastcolleges, met een muzikale en tekstuele analyse van respectievelijk Schubert-, Mahler- en Straussliederen. Deze voor het publiek toegankelijke tweejaarlijkse masterclass ondervond grote waardering en gold als een unicum in de wereld van de internationale liedkunst. In 2015 werd de elfde editie van de masterclass verzorgd door de bariton Henk Neven en pianist Henk Eijsackers.

De Schubert Stichting heeft vanaf 2015 geen activiteiten ontplooid. In 2021 heeft Steven Matthijsen, in 1990 oprichter van de Zeister Muziek Dagen en in 2015 initiatiefnemer van het Internationaal Lied Festival Zeist, het initiatief genomen de Schubert Stichting nieuw leven in te blazen. Als gevolg daarvan is een drieledig bestuur samengesteld dat behalve uit Steven Matthijsen (voorzitter), bestaat uit Wim Bekkers (secretaris), Jeanette den Hartogh (penningmeester). De artistieke leiding is in handen van bariton Maarten Koningsberger en pianist Bas Verheijden. Maarten Koningsberger is ook inhoudelijk verantwoordelijk voor de educatieve projecten. Robert Holl is beschermheer, maar staat de stichting ook met raad en daad bij. Organisatie productie valt onder de verantwoordelijkheid van Mariëtte Koenders en assistentie bij fondsenwerving wordt verzorgd door Ben van Rooij.