Schubert Stichting

Geschiedenis

De Schubert Stichting werd opgericht in 1993 op initiatief van Vincent Verheijen en stelt zich ten doel om de bestudering en uitvoering van Schuberts werken te bevorderen, in het bijzonder van zijn liedoeuvre.
In de loop der jaren organiseerde de Schubert Stichting, deels in samenwerking met ander organisaties een indrukwekkende reeks van activiteiten. Daartoe telde een hele reeks van concerten, waarbij niet alleen liederen, maar ook pianosonates en pianotrio’s en werken voor strijkers werden uitgevoerd. Ook werkte de Schubert Stichting mee aan enkele radioprogramma’s. De Schubert Stichting is initiator van de gelijknamige masterclass voor professionele duo’s zang en piano, een internationale kweekvijver voor jonge liedvertolkers. Tijdens die masterclass behandelden Robert Holl, bas-bariton en Rudolf Jansen, pianist een groot aantal Schubertliederen. Ook deze masterclass werd een aantal jaar via radio 4 uitgezonden. Sinds 1995 realiseerde de stichting tien edities waaraan 148 zangers en pianisten deelnamen, afkomstig uit 26 landen. Gereputeerde zangeressen zoals Elly Ameling, sopraan, Jard van Nes, mezzo-sopraan en Charlotte Margiono, sopraan gaven gastcolleges, met een muzikale en tekstuele analyse van respectievelijk Schubert-, Mahler- en Straussliederen. Deze voor het publiek toegankelijke tweejaarlijkse masterclass ondervond grote waardering en gold als een unicum in de wereld van de internationale liedkunst. In 2015 werd de elfde editie van de masterclass verzorgd door de bariton Henk Neven en pianist Henk Eijsackers.
Tussen 2015 – 2020 zijn er door omstandigheden geen activiteiten uitgevoerd door de Schubert Stichting. In 2021 heeft Steven Matthijsen, in 1990 oprichter van de Zeister Muziek Dagen en in 2015 initiatiefnemer van het Internationaal Lied Festival Zeist, het initiatief genomen de Schubert Stichting nieuw leven in te blazen.
Organisatie
Er is een drieledig bestuur samengesteld met Steven Matthijsen, voorzitter; Wim Bekkers, secretaris en Jeanette den Hartogh, penningmeester. Artistiek advies krijgt de Schubert Stichting van bariton Maarten Koningsberger. Robert Holl (zie foto) is beschermheer en staat de stichting met raad en daad bij. Organisatie en productie van de ‘School Schubertiades’ valt onder de verantwoordelijkheid van Mariëtte Koenders. Assistentie bij fondsenwerving wordt verleend door Ben van Rooij.

Adres secretariaat

Cor Ruyslaan 12